BMW Vision iNext

Gericht op de toekomst

“De BMW Vision iNEXT staat voor een nieuw tijdperk van puur rijplezier”, aldus Harald Krüger, voorzitter van de Raad van Bestuur van BMW AG. “Hij onderstreept de leidende rol die Duitsland speelt in de toekomst van mobiliteit.”

Uitgebreid geautomatiseerd, emissievrij en volledig connected rijden, zijn innovatiepijlers die voor het eerst samenkomen in een Vision Vehicle. Daarnaast geeft het voertuig onthullende antwoorden op de vraag: “Hoe ziet een voertuig eruit als het niet langer noodzakelijk is dat een persoon rijdt, maar dat wel kan als hij of zij dat wenst?” De mens – met al hun emoties en verlangens – staat bij dit soort vraagstukken meer dan ooit centraal.

De in serie gebouwde productieversie van de BMW iNEXT krijgt de rol van technologisch vlaggenschip en wordt vanaf 2021 gebouwd in de fabriek in Dingolfing, Duitsland. De strategische innovatiepijlers van BMW Group – kortweg 'D+ACES' – verschijnen dan voor het eerst in één pakket op de weg.

Een op de toekomstgerichte Vision Vehicle – de BMW Vision iNEXT – biedt een tastbaar voorproefje van hoe de BMW iNEXT eruit zou kunnen komen te zien. “Persoonlijke mobiliteit zal aanzienlijk veranderen”, vertelt Klaus Fröhlich, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG, verantwoordelijk voor Ontwikkeling binnen BMW Group. “De mogelijkheden die autonoom rijden en de steeds uitgebreidere connectiviteit bieden, geven de kans om de manier en ervaringen van reizen op geheel nieuwe wijze vorm te geven. Met dit in het achterhoofd hebben we de volledig elektrische BMW Vision iNEXT als een mobiele omgeving ontworpen die de kwaliteit van leven verbetert en een nieuwe ‘Favourite Space’ biedt waarin we onszelf kunnen zijn en ons kunnen ontspannen. Inderdaad, alle inspanningen van BMW blijven in de toekomst gericht op mensen, inclusief hun behoeften en verlangens als het gaat om mobiliteit.”

Intelligent Personal Assistant.

De Intelligent Personal Assistant in de auto wordt geactiveerd bij het uitspreken van ‘Hey BMW’. De BMW Vision iNEXT vormt een integraal onderdeel van de digitale wereld en is naadloos verbonden aan BMW Connected, slimme apparaten en een slim thuisnetwerk. Bestuurders kunnen hierdoor bijvoorbeeld de ramen van hun huis op afstand sluiten met een spraakopdracht.

Intelligent Materials. 

In de ‘Boost’-modus kan de Control Display op een conventionele manier worden bediend met behulp van aanrakingen. In de ‘Ease’-modus neemt het houten oppervlak van de middenconsole deze besturingsfunctie over van de Control Display. De arm- en handhouding is net zo gemakkelijk als bij het gebruik van de iDrive-controller: de hand ligt eenvoudig op het geperforeerde houten oppervlak en wanneer de bestuurder input geeft, volgen lichtpunten die op de staart van een komeet lijken, de vinger. Het Jacquarddoek achterin heeft ook een ingebouwde besturingsfunctionaliteit. Dit komt tot leven met een druk op de knop en maakt het mogelijk om het afspelen van muziek te regelen met verschillende bewegingen, die visueel worden benadrukt door LED's die oplichten onder de doek.

Intelligent Beam. 

De digitale en analoge werelden worden in de toekomst steeds meer één geheel. Op de lange termijn wordt het mogelijk om informatie in geprojecteerde vorm te visualiseren, waardoor de noodzaak van beeldschermen overbodig wordt. De Intelligent Beam-technologie die in de BMW Vision iNEXT wordt getoond, zet al een stap in deze richting, omdat de technologie als lees- en interactief projectiescherm kan dienen. De tekst in een gedrukt boek kan bijvoorbeeld worden aangevuld met afbeeldingen, bewegende content en interactieve grafische afbeeldingen, die allemaal kunnen worden aangestuurd door aanraking.

De volgende mijlpalen

2019: De MINI BEV.

In juli 2017 kondigde de BMW Group aan dat de nieuwe, volledig elektrische MINI gelanceerd zal worden als variant van de populaire MINI 3-deurs. De productie van de volledig elektrische MINI begint in 2019. In de toekomst kunnen MINI klanten kiezen uit drie verschillende aandrijftypes: een verbrandingsmotor, plug-in hybride of volledig elektrisch. De aandrijflijn van de volledig elektrische MINI vindt plaats in de fabrieken in Dingolfing en Landshut -de competentiecentra voor elektrische mobiliteit binnen het productienetwerk van de onderneming. De aandrijflijn wordt vervolgens geïntegreerd in de auto in de BMW Group Plant Oxford. De keuze is gevallen op Oxford vanwege de uitgebreide kennis voor het produceren van een meerderheid van de MINI 3-deurs modellen.

2020: De productieversie van de BMW Concept iX3.

De BMW Concept iX3 werd voor de eerste keer gepresenteerd tijdens de Auto China 2018 show in Beijing en biedt een vroege blik in de toekomst: de eerste volledig elektrische Sports Activity Vehicle (SAV) van het merk BMW. Een compromisloos model als het gaat om functionaliteit en comfort. Een van de innovaties in de BMW Concept iX3 is de vijfde generatie van BMW eDrive technologie. Een belangrijk voordeel van deze elektrische aandrijftechnologie van de toekomst is de samenkomst van de elektromotor, transmissie- en elektronica in een afzonderlijk elektrisch aandrijfcomponent. Bovendien bevat het vijfde generatie elektrische aandrijfsysteem nieuwe en krachtigere batterijen. Dit kersverse technologiepakket zet grote stappen als het gaat om prestatiekenmerken, bruikbare range, gewicht, verpakkingsruimte en flexibiliteit - en debuteert in de volledig elektrisch aangedreven SAV. Bovendien zorgt de modulaire constructie van de technologie ervoor dat deze kan worden aangepast aan de vereiste prestatieniveaus en beschikbare ruimte. Een ander opmerkelijk element is dat de elektromotor geen zeldzame grondstoffen nodig heeft, wat betekent dat de BMW Group niet afhankelijk is van hun beschikbaarheid. De prestaties van de BMW Concept iX3: de elektromotor produceert meer dan 200 kW/270 pk en de actieradius komt (volgens de officiële WLTP-testcyclus) uit op meer dan 400 kilometer.

Deze content wordt geblokkeerd

Deze content wordt niet weergegeven, omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.