De nieuwe BMW 3 Serie Touring

Een dynamisch design

Merkbaar meer rijplezier en nog betere functionaliteit dankzij innovatieve details kenmerken de nieuwe BMW 3 Serie Touring. Het stijlvolle en dynamische karakter van de nieuwe BMW 3 Serie Touring komt tot uiting in het nog verder verfijnde interieur met een premium uitstraling en de nieuwste innovaties op het gebied van bediening en connectiviteit. 

32 jaar geleden was de BMW 3 Serie Touring een pionier in zijn segment. En nu is de zesde generatie opnieuw de nieuwe maatstaf voor sportieve prestaties en vooruitstrevende veelzijdigheid in zijn segment. Inmiddels heeft BMW al meer dan 1,7 miljoen exemplaren van de BMW 3 Serie Touring geproduceerd; de teller staat voor het huidige model alleen al op ruim een half miljoen exemplaren.

BMW toont de nieuwe BMW 3 Serie Touring voor het eerst aan het publiek tijdens het BMW Group #NEXTGen event in BMW Welt in München van 25 tot en met 27 juni 2019. De nieuwe BMW 3 Serie Touring gaat in productie in de BMW fabriek in München voor klanten in Europa, Japan, Zuid-Korea, Taiwan, Hong Kong, Australië en Nieuw-Zeeland. De marktintroductie start op 28 september 2019.

Marktintroductie start op 28 september 2019

Exterieurdesign: dynamische proporties.

Kenmerkende verhoudingen en een design dat is opgebouwd uit scherpe lijnen en opvallend gevormde oppervlakken zorgen ervoor dat de nieuwe BMW 3 Serie Touring dynamisch en gespierd oogt, en direct de aandacht trekt. Hij is 76 mm langer dan zijn voorganger en meet nu 4.709 mm. Ook in de breedte is de auto gegroeid, met 16 mm tot 1.827 mm. De hoogte is toegenomen met 11 mm tot 1.440 mm. De wielbasis is 41 mm groter dan die van zijn voorganger en bedraagt nu 2.851 mm. De spoorbreedte vóór is met 43 mm gegroeid tot 1.587 mm en de spoorbreedte achter met 21 mm tot 1.604 mm. Die afmetingen dragen bij aan het sportieve en wendbare weggedrag.

Net als de nieuwe BMW 3 Serie Sedan komt ook de BMW 3 Serie Touring – met zijn grote BMW nierengrille, lage dubbele koplampen en prominente voorbumper – bijzonder krachtig over. Het toch al kenmerkende uiterlijk wordt verder versterkt door een opvallende knik in de onderrand van de koplampen en horizontale T-vormige luchtinlaten (op modellen in de standaarduitvoering en de Sport Line en Luxury Line modellen). LED koplampen zijn standaard op de nieuwe BMW 3 Serie Touring. De optionele LED koplampen met uitgebreide functionaliteit beschikken over U-vormige dagrijverlichting. De eveneens optionele koplampen met BMW Laserlight zijn te herkennen aan hexagonale dagrijlichtringen en blauwe L-vormige dwarsverbindingen en hebben een niet-verblindend grootlicht met een bereik van ongeveer 530 meter en LED mistlampen aan de voorzijde.

De daklijn en de vorm van de zijruiten creëren samen het vertrouwde silhouet van de BMW 3 Serie Touring maar dan met een extra dynamisch accent. De krachtige en duidelijk waarneembare ‘schouderlijn’, een kenmerkende lijn die over de flanken uitmondt in de zogenoemde Hofmeister-knik (de bocht aan de voet van de C-stijl bij de achterste zijruit), accentueert sportiviteit en voorwaartse dynamiek. Het premium gevoel wordt benadrukt door de standaard dakrailing plus aluminium lijsten rond de zijruiten. De vormen van de zijpanelen sluiten vloeiend aan op de achterzijde. Een geprononceerde achterspoiler, de LED achterlichten met een donkerder bovenste gedeelte en de dubbele uitlaatpijpen op alle modellen leggen extra nadruk op de dynamiek.

Interieur: modern functioneel met een premium ambiance.

De op de bestuurder gerichte cockpit, de nieuwe indeling van het Control Display en het instrumentenpaneel en de rangschikking naar functie van de bedieningsorganen in een klein aantal panelen geven het interieur van de BMW 3 Serie Touring een sportieve ambiance.

De standaarduitrusting omvat onder meer een nieuw ontworpen en met leder bekleed sportstuurwiel met multifunctionele knoppen, steunen voor de duimen en verchroomde inzetten. De hoge middenconsole en het op elkaar afgestemde design van de deurpanelen en het dashboard geven de inzitten een geborgen gevoel. Tegelijkertijd accentueert het moderne dashboard met zijn lichte vormgeving en horizontale lijnen, verchroomde sierlijsten en andere fraaie details de ruimte en de premium ambiance in het interieur.

Innovatieve ondersteltechnologie gericht op sportiviteit en rijcomfort.

Een duidelijk merkbare toename van dynamische scherpte, wendbaarheid en wegligging ten opzichte van het uitgaande model, en hoogstaand rijcomfort ook op lange afstanden zijn het resultaat van het nadrukkelijk op rijplezier gerichte ontwikkelingsprogramma van de carrosseriestructuur en de ondersteltechniek. De structuur van de nieuwe BMW 3 Serie Touring is ongeveer 25% stijver dan die van zijn voorganger – en tot wel 50% in bepaalde delen. De wielophanging is ook beduidend stijver dan die van zijn voorganger. Daarbij is het zwaartepunt verlaagd en is de gewichtsverdeling precies 50:50. Ondanks zijn grotere afmetingen, talloze toevoegingen aan de standaarduitrusting, grotere stijfheid en geoptimaliseerde geluiddemping is het nieuwe model tot wel 10 kg lichter dan het uitgaande model in vergelijkbare uitvoering. Verbeterde aerodynamica verlaagt de luchtweerstandscoëfficiënt tot 0,27 (BMW 320d Touring).

Intuïtieve bediening en optimale connectiviteit:

BMW Operating System 7.0 en BMW Intelligent Personal Assistant.

Het nieuwe BMW Operating System 7.0 speelt een belangrijke rol bij het optimaliseren van het bedienings- en weergaveconcept met moderne digitale functies die exact zijn afgestemd op de behoeften van de bestuurder. De optionele BMW Live Cockpit Professional omvat duidelijk vormgegeven, aan de situatie gerelateerde en naar wens aanpasbare weergaven op de displays van het volledig digitale 12,3 inch instrumentenpaneel en het 10,25 inch Control Display. Voor intuïtieve bediening kan de bestuurder kiezen uit de touchscreenfunctie van het Control Display, de iDrive Controller, de knoppen op het stuur, voice control en gebarenbediening.

BMW 3 Serie Touring Motoriseringen

Gecombineerd verbruik: 7.5 – 7.1 l/100 km; CO2 uitstoot gecombineerd: 170 – 162 g/km

Gecombineerd verbruik: 6.6 – 6.3 l/100 km; CO2 uitstoot gecombineerd: 151 – 143 g/km

Gecombineerd verbruik: 6.4 – 6.0 l/100 km; CO2 uitstoot gecombineerd: 146 – 136 g/km

Gecombineerd verbruik: 6.3 – 5.8 l/100 km; CO2 uitstoot gecombineerd: 144 – 133 g/km

Gecombineerd verbruik: 5.6 – 5.4 l/100 km; CO2 uitstoot gecombineerd: 146 – 140 g/km

Gecombineerd verbruik: 4.9 – 4.6 l/100 km; CO2 uitstoot gecombineerd: 129 – 121 g/km

Gecombineerd verbruik: 4.8 – 4.6 l/100 km; CO2 uitstoot gecombineerd: 125 – 115 g/km

Gecombineerd verbruik: 4.9 – 4.5 l/100 km; CO2 uitstoot gecombineerd: 129 – 118 g/km