De volledig nieuwe BMW 1 Serie

een nieuw tijdperk

Met de nieuwe BMW 1 Serie  breekt een nieuw tijdperk aan. De derde generatie van dit succesvolle model is gebaseerd op het moderne BMW  voorwielaandrijvingsplatform. Daarmee combineert de nieuwe BMW 1 Serie het kenmerkende rijplezier van BMW met een aanmerkelijk ruimer interieur. De nieuwe BMW 1 Serie is sportief, veilig en hoogwaardig afgewerkt, heeft een fris design, de nieuwste connectiviteit en is een echte BMW met een sterk eigen karakter.

Nieuw gezicht, grotere BMW nierengrille.

De nieuwe BMW 1 Serie heeft letterlijk een nieuw gezicht: de karakteristieke BMW nierengrille is groter en nadrukkelijker aanwezig en voor het eerst zijn ook in dit model beide helften ervan in het midden met elkaar verbonden. 

Het sportieve topmodel, de BMW M135i xDrive is voorzien van een markant, op de autosport geïnspireerd rooster met Mesh effect, in plaats van de klassieke verticale spijlen. De koplampen zijn schuin geplaatst en geven de nieuwe BMW 1 Serie een frisse, jeugdige uitstraling. De optioneel te bestellen full-LED-koplampen – desgewenst in een adaptieve uitvoering – ogen bijzonder modern.

Geprononceerde grille en duidelijke wigvorm.

Van opzij gezien heeft de nieuwe BMW 1 Serie de kenmerkende BMW sharknose, geprononceerde grille, een duidelijke wigvorm, lage zijruiten en een C-stijl met de voor BMW typerende Hofmeister-knik. Spaarzame, heldere lijnen en verfijnde oppervlakken geven de nieuwe BMW 1 Serie een atletische uitstraling. De achterzijde oogt solide dankzij de brede taille en de schuine plaatsing van de achterste dakstijlen. De markante schouderpartij geeft de auto een stabiel aanzien. De brede, tweedelige achterlichten versterken de stabiele en solide uitstraling en ogen door hun ranke en ongekunstelde vormgeving zeer modern. De optioneel te bestellen full-LED-achterlichten vallen op door een boogvorm aan de zijkant van het vlakke deel. Het is een nieuwe interpretatie van de zogenoemde L-design. De opvallend vormgegeven eindpijpen van het uitlaatsysteem hebben een diameter van 90 mm (zelfs 100 mm en schuin naar onder afgesneden voor de BMW M135i xDrive) en maken het sportieve uiterlijk compleet. BMW biedt voor de nieuwe BMW 1 Serie keuze uit talrijke nieuwe lichtmetalen wielen, in maten vanaf 16 inch, en als optie voor het eerst ook wielen van zelfs 19 inch.

 

Volledig nieuw interieur design
Keuze uit drie aandrijftechnologieën
Meer interieurruimte

Volledig nieuw interieur design

De nieuwe BMW 1 Serie biedt keuze uit diverse bedieningsopties. Behalve de klassieke knoppen op de middenconsole en op het stuur zijn ook de iDrive Controller – in combinatie met de BMW Live Cockpit Plus met aanraakschermen – en de standaard aanwezige 8,8 inch grote Control Display met aanraakfunctie de centrale bestanddelen. De BMW Live Cockpit Plus omvat bovendien een navigatiesysteem en de intelligente Voice Control met online spraakverwerking.

Keuze uit drie aandrijftechnologieën

De BMW 116d, BMW 118d en BMW 118i zijn standaard voorzien van de verder ontwikkelde handmatig te bedienen zesversnellingsbak. Nieuw is de zeer moderne 7-traps Steptronic transmissie met dubbele koppeling, die optioneel voor de BMW 116d en de BMW 118i leverbaar is. De 8-traps Steptronic transmissie, optioneel voor de BMW 118d en standaard in de BMW 120d xDrive, en de 8-traps Steptronic Sport transmissie in de BMW M135i xDrive verhogen het schakel- en rijcomfort nog verder. Intelligente connectiviteit zorgt ervoor dat beide automatische transmissies hun schakelstrategie aanpassen aan de omstandigheden op de weg.

Meer interieurruimte

In de nieuwe BMW 1 Serie hebben de inzittenden aanmerkelijk meer ruimte dan in zijn voorganger, vooral achterin. De instap is daardoor gemakkelijker en de knieruimte achterin is met 33 mm gegroeid. De hoofdruimte achterin is – indien het panorama-schuifdak aanwezig is – met 19 mm toegenomen. Daarnaast hebben de achterpassagiers 13 mm meer ruimte op ellebooghoogte, terwijl de inzittenden voorin maar liefst 42 mm meer elleboogruimte hebben.

De bagageruimte meet nu 380 liter, 20 liter meer dan voorheen. Met de achterbankleuning omgeklapt bedraagt de ruimte zelfs 1.200 liter. Bovendien is de minimale breedte van de bagageruimte toegenomen met 67 mm. En voor het eerst is de BMW 1 Serie ook te bestellen met elektrische bediening van de bagageklep.

Voorwielaandrijving en innovatieve aandrijftechniek.

De derde generatie van de BMW 1 Serie is voor het eerst gebaseerd op de geavanceerde BMW voorwielaandrijvingsplatform. Daarmee combineert de auto een rijdynamiek die in zijn segment de nieuwe norm is met aanmerkelijk meer interieurruimte. Met toepassing van alle kennis en ervaring die BMW Group heeft opgedaan met voorwielaangedreven auto’s en de technologieoverdracht van BMW i naar BMW is de nieuwe BMW 1 Serie na een ontwikkelingstijd van vijf jaar een echte BMW met een sterk eigen karakter.

Alle modelversies zowel met voorwielaandrijving als met de intelligente vierwielaandrijving blinken uit door een grotere wendbaarheid dan zijn voorganger. De snelle en precieze reacties op de stuurinput zorgen voor een nog betere rijervaring. Een belangrijke factor daarbij is de uit de BMW i3’s bekende ARB-technologie (Aktornahe Radschlupfbegrenzung). Die onderdrukt het doorslippen van de voorwielen. Hierdoor verbeteren tractie, stuurgedrag en rijden op natte wegen significant. De technologie wordt nu voor het eerst toegepast in een auto met verbrandingsmotor. Met de in de BMW 1 Serie standaard ARB-technologie is de doorslipregeling in het motormanagement geïntegreerd in plaats van in de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC). Door de kortere lijnen in de regelelektronica wordt de informatie drie keer zo snel doorgegeven en verwerkt. Voor de bestuurder voelt het alsof het systeem tot wel tien keer sneller reageert.

In de nauwe samenwerking met de DSC reduceert ARB voelbaar de neiging tot onderstuur bij accelereren. De ARB-technologie wordt ondersteund door het eveneens standaard aanwezige BMW Performance Control, dat onder- en overstuur reguleert. Al voordat de limiet wordt bereikt, doet het systeem gerichte, subtiele remingrepen op de wielen aan de binnenzijde van de bocht en zorgt zo voor een neutraal bochtengedrag.

Behalve met het toch al dynamische, op de individuele motorisering afgestemde, standaard onderstel en het M Sport onderstel dat 10 mm is verlaagd, is de nieuwe BMW 1 Serie optioneel ook leverbaar met het Adaptief onderstel met VDC (Variable Damper Control). De bestuurder kan dan kiezen uit twee dempingskarakteristieken – Comfort en Sport. Elke motorvariant van de nieuwe BMW 1 Serie is voorzien van de multilink-achterwielophanging.

Twee benzine- en drie dieselmotoren bij introductie.

Voor de nieuwe BMW 1 Serie biedt BMW keuze uit 3- en 4-cilinder-in-lijnmotoren van de nieuwste generatie van de BMW EfficientDynamics motorenfamilie. Die zijn dankzij veel kleine verbeteringen zuiniger, schoner en voor een deel sterker dan hun voorgangers.Bij de introductie zijn twee benzine- en drie dieselmotoren met vermogens van 116 pk in de BMW 116d  tot 306 pk in de BMW M135i xDrive leverbaar. Dit model heeft de sterkste 4-cilinder-in-lijn benzinemotor. De BMW M135i xDrive sprint van 0 naar 100 km/h in slechts 4,8 seconden (4,7 met M Performance Pack, te bestellen vanaf november 2019), de topsnelheid ligt op 250 km/h (begrensd). 


 

Showroom Introductie

Wij verwachten rond september de volledige nieuwe BMW 1 Serie in onze showrooms te verwelkomen, de exacte datum zal eind juni bekend worden gemaakt.

Prijs

Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend. We verwachten eind juni meer informatie over de prijzen van de nieuwe BMW 1 Serie te ontvangen. 

Deze content wordt geblokkeerd

Deze content wordt niet weergegeven, omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.