De nieuwe BMW M2 Competition.

DE MAATSTAF IN HET SEGMENT.

Met de nieuwe BMW M2 Competition zet BMW M GmbH een nieuwe maatstaf in het segment van de compacte high-performance sportauto’s. Deze uitvoering voegt extra verfijning toe aan het karakter van de BMW M2 Coupé. De motor van de BMW M2 Competition is gebaseerd op die van de BMW M3 en BMW M4. Het maximumvermogen bedraagt 301 kW (410 pk). BMW biedt ook diverse opties aan voor de nieuwe BMW M2 Competition, zoals M Sport kuipstoelen, M Sport remmen, gesmede aluminium 19-inchwielen en de nieuwe kleur Hockenheim Silver, die exclusief is voor de BMW M2 Competition.

NIEUWE MOTOR MET 410 pk.

Nieuwe motor met 302 kW (410 pk). Het hart van de nieuwe BMW M2 Competition is gebaseerd op de motor van de BMW M3 en BMW M4. De zescilinder-in-lijn benzinemotor met M TwinPower Turbo techniek is nu voorzien van niet één, maar twee turboladers en levert het maximumvermogen van 302 kW (410 pk) van 5.250 tot 7.000 toeren per minuut. Het maximumkoppel van 550 Nm is beschikbaar tussen 2.350 en 5.200 toeren per minuut. De motor heeft een onverzadigbare lust voor hoge toerentallen en biedt een uitzonderlijk lineaire vermogensafgifte over een breed toerengebied.

De M TwinPower Turbo techniek maakt de motor in de BMW M2 Competition bijzonder efficiënt, met twee snel reagerende MonoScroll-turbo’s, High Precision Injection, Valvetronic variabele klepbediening en Dubbele-VANOS (variabele nokkenastiming). De klepbediening en de nokkenastiming werken samen om de opening van de inlaatkleppen optimaal aan te sturen. Dat resulteert in razendsnelle reacties op het gaspedaal en optimale vermogensafgifte. Tegelijk worden het brandstofverbruik en de emissies verlaagd.

De gesloten bovenzijde van het carter draagt bij aan de stijfheid van het motorblok. Daardoor is een hogere druk in de cilinders mogelijk voor extra vermogensontwikkeling. Het intelligente smeringssysteem van de motor is direct uit de autosport afkomstig. Het koelsysteem komt van de BMW M4 met Competition Package, zij het met enige aanpassingen. Daarmee is de nieuwe BMW M2 Competition voorzien van raceklare smerings- en koelsystemen, die zich hebben bewezen in de autosport.

Het compleet nieuwe, dubbele uitlaatsysteem met elektronisch aangestuurde kleppen zorgt voor de kenmerkende BMW M sound. De bestuurder kan de stand van de kleppen – en dus het uitlaatgeluid – aanpassen door met een druk op de keuzeknop op de middenconsole een andere rijmodus in de BMW M Dynamic Performance Control te kiezen. Het uitlaatsysteem omvat een nieuwe demper en twee uitlaateinden per kant. Met de hoogglanzend zwarte afwerking van de eindstukken heeft het systeem een onmiskenbaar BMW M uiterlijk.

KEUS UIT TWEE TRANSMISSIES.

Keus uit twee transmissies. De BMW M2 Competition is in Nederland standaard uitgerust met de zeventraps M DCT met Drivelogic. Dit systeem combineert in feite twee transmissies, elk met zijn eigen koppeling. Daardoor kan buitengewoon soepel en snel worden geschakeld, zonder dat het motorvermogen wordt onderbroken. De bestuurder heeft de keus uit de automatische en de handmatige modus, waarvoor hij de keuzehendel in de middenconsole óf de schakelpeddels achter het stuur kan gebruiken. Drivelogic biedt keuze uit drie voorgeprogrammeerde modi: COMFORT, SPORT en SPORT+. In de automatische modus kan de bestuurder het schakelgedrag aanpassen, net als de mate van tussengas bij terugschakelen.

Optioneel is een handmatig te bedienen zesversnellingsbak. Een nieuw soort koolstofvezel frictiemateriaal zorgt voor een aangenaam schakelgedrag. Schakelen wordt nog leuker door het systeem dat tussengas geeft als de bestuurder terugschakelt en het toerental verlaagt bij het opschakelen. Dit zorgt bovendien voor meer stabiliteit wanneer de bestuurder tot het uiterste gaat, bijvoorbeeld op het circuit.

Deze content wordt geblokkeerd

Deze content wordt niet weergegeven, omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

PRESTATIES EN VERBRUIK.

Prestaties en verbruik. De BMW M2 Competition met M DCT sprint vanuit stilstand in 4,2 seconden naar een snelheid van 100 km/u, met handmatig te bedienen zesversnellingsbak vergt deze standaardsprint 4,4 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Met het optionele M Driver’s Package komt de topsnelheid op 280 km/u – 10 km/u meer dan de topsnelheid van de BMW M2 Coupé. De verbruikscijfers zijn opmerkelijk laag: met de M DCT-transmissie ligt het verbruik op slechts 9,2 l/100 km, met een gecombineerde CO2-emissie van 209-210 g/km.* Met de zesversnellingsbak laat de BMW M2 Competition een gecombineerd brandstofverbruik van 9,9- 10,0 l/100 km noteren, met een gecombineerde CO2-emissie van 225-228 g/km.*

UITRUSTING UITGEBREID.

Uitrusting uitgebreid. De BMW M2 is voorts uitgerust met schakelaars op de middenconsole waarmee de bestuurder rechtstreeks invloed heeft op de karakteristiek en de instellingen van de motor, de stuurinrichting en Drivelogic functies, als de auto is voorzien van M DCT. Diverse configuraties zijn naar wens van de bestuurder te combineren. Die kan ze opslaan met de M1- en M2-knoppen op het stuurwiel. Tot de standaarduitrusting behoren nu ook de rode start-/stopknop, adaptieve LEDkoplampen en Park Distance Control (PDC) aan de voorzijde. Adaptieve LED-koplampen waren in Nederland al standaard vanaf de vernieuwde M2 sinds juli 2017. Het interieur is voorzien van sportstoelen, een met leder bekleed M stuurwiel, een M voetsteun en kniesteun tegen de middenconsole en sierstrips met een oppervlak van poreus koolstofvezel. Het Active M differentieel, elektromechanische M Servotronic stuurbekrachtiging en de M Dynamic Mode voor de Dynamic Stability Control zijn af fabriek leverbaar voor wie zijn of haar BMW M2 Competition op het circuit wil inzetten.

NIEUWE OPTIES.

Nieuwe opties. De nieuwe, optionele M Sport stoelen blinken uit qua vorm en functionaliteit. De vorm is duidelijk geïnspireerd op die van de kuipstoelen in de autosport en bieden de bestuurder optimale ondersteuning. De hoofdsteun is geïntegreerd in de rugleuning van de kuipstoel. De rugleuning is voorzien van een verlicht M2-logo op schouderhoogte. De zwart lederen bekleding is voorzien van decoratieve perforaties (in blauw of oranje) in zowel zitting als rugleuning. De standaard sportstoelen zijn eveneens leverbaar met lederen bekleding met stikwerk in blauw of oranje. Op basis van jarenlange ervaring in de autosport biedt BMW M GmbH ook nieuwe M Sport remmen aan die maximale remprestaties leveren met hun grotere remschijven (voor: 400 mm diameter, achter: 380 mm diameter).

Deze optionele remmen zijn te herkennen aan de grijsgelakte remklauwen met voor zes en achter vier zuigers. De optionele, gesmede aluminium 19-inchwielen (voor: 9J x 19, achter: 10J x 19) zijn ook leverbaar in een nieuw design met Y-vormige spaken en afgewerkt met ofwel een lichte of een zwarte hoogglanzende lak. De voorbanden in de maat 245/35 ZR 19 bieden optimale stabiliteit, stuurgevoel en precisie. De achterbanden in de maat 265/35 ZR 19 bieden optimale tractie en stabiliteit. Ten slotte is ook een nieuwe carrosseriekleur leverbaar, exclusief voor de nieuwe BMW M2 Competition: Hockenheim Silver. De andere nieuwe kleur voor dit model is metallic Sunset Orange, dat al voor andere BMW M Performance-modellen leverbaar is.