Onthulling van de nieuwe 3-Serie

De sportsedan opnieuw gedefinieerd.

Al meer dan veertig jaar staat de BMW 3 Serie wereldwijd te boek als een premium middenklassemodel dat zich kenmerkt door sportieve rijeigenschappen. Met het dynamische design, het lichtvoetige rijgedrag, de voorbeeldige efficiency en innovatieve uitrustingskenmerken biedt dit model de voor BMW typerende eigenschappen in een zeer geconcentreerde vorm. De sedan vormt daarbij niet alleen de kern van de BMW 3 Serie, waarvan inmiddels wereldwijd meer dan 15 miljoen exemplaren zijn verkocht, hij vormt ook het kloppende hart van het merk.

Met het debuut van de eerste BMW 3 Serie in 1975 werd de basis gelegd voor het segment van sportsedans – een concept waarmee de 3 Serie direct het succesvolste model van het merk werd en dat tot op de dag van vandaag is. In zes modelgeneraties groeide de BMW 3 Serie uit tot de bestverkochte premium auto ter wereld, tot voorloper op het gebied van state-of-the-art motor- en ondersteltechniek en tot pionier op het gebied van technologische innovaties. De zevende generatie van de sportsedan zet nieuwe maatstaven op het gebied van rijdynamiek, ultieme premium kwaliteit en innovatie.

Met de zevende generatie begint voor de BMW 3 Serie ook een nieuw hoofdstuk in de BMW vormtaal: duidelijke vormen en elegante oppervlakken verrijken de ‘aangeboren’ dynamiek met een moderne uitstraling.

Exterieurdesign: duidelijk gericht op sportiviteit.

In het exterieurdesign van de nieuwe BMW 3 Serie Sedan zorgt de combinatie van strakke lijnen en krachtig ogende oppervlakken voor een moderne, sportieve uitstraling. Ten opzichte van het vorige model is de lengte met 85 millimeter toegenomen tot 4.709 millimeter, de breedte met 16 millimeter tot 1.827 millimeter en de hoogte met 1 mm tot 1.442 millimeter. De nieuwe BMW 3 Serie Sedan heeft dynamische, gestrekte proporties en een krachtig uiterlijk. De met 41 mm tot 2.851 mm gegroeide wielbasis en de voor met 43 en achter met 21 millimeter toegenomen spoorbreedte dragen bij aan het even stabiele als lichtvoetige rijgedrag.

Al net zo breed en sportief oogt de lage voorzijde van de nieuwe BMW 3 Serie Sedan. De grote, door een gezamenlijk frame omlijste BMW-nieren met brede lamellen sluiten aan op de koplampunits. LED-koplampen behoren tot de standaarduitrusting. De eveneens optionele Adaptieve LED-koplampen met BMW Laserlight zijn te herkennen aan de hexagonale ringen van de dagrijverlichting en de blauwe L-vormige dwarsverbindingen.

De lange motorkap, de korte wielbasis, de korte overhang voor en achter en de elegante daklijn onderstrepen het dynamische karakter van het zijaanzicht. Twee naar achteren toe oplopende karakterlijnen ter hoogte van de portiergrepen benadrukken het beeld van een naar voren gerichte carrosserie. Ook de bekende Hofmeister-knik in de achterste zijruiten is opnieuw vormgegeven. Deze karakteristieke raamlijn is voor het eerst in de C-stijlen geïntegreerd. Aan de achterzijde zorgen horizontale lijnen en de vlakke, stijlvol getinte lichtunits met L-vormige lampen voor een fraaie afsluiting. Standaard zijn tal van lichtfuncties voorzien van LED-techniek.

Voor het exterieur is er bij de marktintroductie keuze uit twee uni- en tien metallic kleuren, waaronder de nieuwe varianten Portimão Blau metallic en Vermont Bronze metallic. Ook voor het eerst leverbaar op de BMW 3 Serie: de BMW Individual lak Dravit Grau metallic.

Interieur: sportieve flair in een hoogwaardig design.

Ook in het interieur van de nieuwe BMW 3 Serie Sedan is de nieuwe designtaal terug te vinden. Die accentueert het riante ruimteaanbod en ondersteunt samen met het op de bestuurder gerichte dashboard de focus op het rijden. Het dashboard oogt modern en licht. Horizontale lijnen, hoogwaardige interieurlijsten en een dashboard dat optisch doorloopt in de portieren, zorgen er bovendien voor dat het interieur breed en elegant oogt. De vormgeving van de portierpanelen en het dashboard is op elkaar afgestemd, wat in combinatie met de hoge middenconsole zorgt voor een gevoel van ruimte met een sportieve inborst.

De spontane vermogensafgifte, de verfijnde loopeigenschappen en de voorbeeldige efficiency: het zijn zaken die de benzine- en dieselmotoren met BMW TwinPower Turbo techniek kenmerken. De doorontwikkelde viercilindermotoren uit de EfficientDynamics-motorenlijn van de BMW Group vormen de basis voor de sportieve rijeigenschappen van de BMW 330i, de BMW 320i, de BMW 320d en de BMW 318d. Een zes-in-lijn dieselmotor van de nieuwste generatie drijft de nieuwe BMW 330d Sedan aan. Het modellengamma wordt in de loop van volgend jaar uitgebreid met een BMW M Performance versie met bijzonder sportieve kenmerken en een BMW iPerformance versie met de nieuwste plug-in hybridetechniek.

De motoren zijn gekoppeld aan een nieuwe generatie van de handbediende zesversnellingsbak en de 8-traps Steptronic transmissie. Als alternatief voor de klassieke achterwielaandrijving is de nieuwe BMW 320d Sedan direct vanaf de marktintroductie leverbaar met de intelligente BMW xDrive vierwielaandrijving. Naast de volledig variabele verdeling van het koppel over de vóór- en achterwielen biedt de nieuwe versie van het 4x4-systeem ook een geoptimaliseerde efficiency.

Deze content wordt geblokkeerd

Deze content wordt niet weergegeven, omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Modelvarianten bij marktlancering:

BMW 320i:

Viercilinder-in-lijn benzinemotor, 8-traps Steptronic automaat, Cilinderinhoud: 1.998 cm3, vermogen 135 kW (184 pk) bij 5.000 – 6.500 toeren per minuut, Maximumkoppel: 300 Nm bij 1.350–4.000 toeren per minuut, Acceleratie 0–100 km/u: 7,2 seconden, Topsnelheid: 238 km/u, Verbruik gecombineerd*: 5,7-6,0 l/100 km.

BMW 330i:

Viercilinder-in-lijn benzinemotor, 8-traps Steptronic automaat, Cilinderinhoud: 1.998 cm3, vermogen: 190 kW (258 pk) bij 5.000–6.500 toeren per minuut, Maximumkoppel: 400 Nm bij 1.550–4.400 toeren per minuut, Acceleratie 0–100 km/u: 5,8 seconden, Topsnelheid: 250 km/u, Verbruik gecombineerd*: 5,8-6,1 l/100 km.

BMW 318d:

Viercilinder-in-lijn dieselmotor, handgeschakelde zesversnellingsbak (optioneel: 8-traps Steptronic automaat), Cilinderinhoud: 1.995 cm3, vermogen: 110 kW (150 pk) bij 4.000 toeren per minuut, Maximumkoppel: 320 Nm bij 1.500–3.000 toeren per minuut, Acceleratie 0–100 km/u: 8,5 seconden, (8,4 seconden) Topsnelheid: 222 km/u, (222 km/u) Verbruik gecombineerd*: 4,2-4,5 l/100 km (4,1–4,4 l/100 km).

BMW 320d:

Viercilinder-in-lijn dieselmotor, handgeschakelde zesversnellingsbak (optioneel: 8-traps Steptronic automaat), Cilinderinhoud: 1.995 cm3, Vermogen: 140 kW (190 pk) bij 4.000 toeren per minuut, Maximumkoppel: 400 Nm bij 1.750–2.500 toeren per minuut, Acceleratie 0–100 km/u: 7,1 seconden (6,8 seconden), Topsnelheid: 240 km/u (240 km/u), Verbruik gecombineerd*: 4,4-4,7 l/100 km (4,2-4,5 l/100 km)

BMW 320d xDrive:

Viercilinder-in-lijn dieselmotor, 8-traps Steptronic automaat, BMW xDrive, Cilinderinhoud: 1.995 cm3, vermogen: 140 kW (190 pk) bij 4.000 toeren per minuut, Maximumkoppel: 400 Nm bij 1.750–2.500 toeren per minuut, Acceleratie 0–100 km/u: 6,9 seconden, Topsnelheid: 233 km/u, Verbruik gecombineerd*: 4,5-4,8 l/100 km

BMW 330d:

Zescilinder-in-lijn dieselmotor, 8-traps Steptronic automaat, Cilinderinhoud: 2.993 cm3, vermogen: 195 kW (265 pk) bij 4.000 toeren per minuut, Maximumkoppel: 580 Nm bij 1.600–3.000 toeren per minuut, Acceleratie 0–100 km/u: 5,5 seconden, Topsnelheid: 250 km/u, Verbruik gecombineerd*: 4,8-5,2 l/100 km.

Deze content wordt geblokkeerd

Deze content wordt niet weergegeven, omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Op 9 Maart staat de nieuwe BMW 3-Serie in de Dusseldorp showrooms

aanbod BMW 3-Serie

Bent u momenteel geïnteresseerd in een BMW 3-Serie, bekijk dan ons ruime aanbod in nieuwe- en gebruikte modellen.