De nieuwe BMW 3.0 CSL

Opnieuw een technisch meesterwerk

De BMW 3.0 CSL combineert uniek design met pure, ultrasportieve rijbeleving – met de modernste, op prestaties gerichte techniek. Daarmee volgt BMW M GmbH het concept uit de beginjaren zeventig om racetechnologie toe te passen voor het puurste rijplezier op de openbare weg. De geheel nieuwe BMW 3.0 CSL verenigt het beste van vijf decennia expertise en ervaring van BMW M in de racerij. Alle aspecten van de BMW 3.0 CSL – het dynamische uiterlijk, het klassieke sportauto-interieur, de lichtgewichtconstructie, de 6-cilinder-in-lijn benzinemotor gekoppeld aan de handgeschakelde zesversnellingsbak en de achterwielaandrijving – zijn gebaseerd op de principes van BMW M. Daarmee en met de nieuwste technologie is de BMW 3.0 CSL het ultieme symbool voor topprestaties in de stijl van het merk dat daarmee al vijftig jaar succesvol is.

Succesvolle sportauto en rolmodel
De nieuwe BMW 3.0 CSL is de reïncarnatie van een legendarische sportauto voor zowel het circuit als de openbare weg. Hij geeft het karakter van BMW M GmbH een zeer exclusieve vorm. Zijn klassieke naamgenoot uit het begin van de jaren zeventig was de eerste auto met het unieke DNA voor passie en maximaal rijplezier – eigenschappen die de auto’s van BMW M nog altijd kenmerken. BMW Motorsport GmbH ontwikkelde de BMW 3.0 CSL in het eerste jaar van zijn bestaan specifiek voor toerwagenraces. De auto werd de succesvolste raceauto van zijn tijd en won het Europese Toerwagenkampioenschap (ETCC) in het eerste jaar dat hij werd ingezet. De BMW 3.0 CSL won het kampioenschap tussen 1975 en 1979 nóg vijf keer.

CSL: Coupé, Sport, Lichtgewicht.
De straatversie van de raceauto – ontwikkeld voor homologatie voor de racerij – werd hét symbool van inspirerend sportief rijplezier zonder franje. De letters CSL staan voor het succesrecept voor de BMW 3.0 CSL: Coupé, Sport en Leichtbau (lichtgewichtconstructie). De portieren, motorkap en achterklep waren gemaakt van aluminium. Het dak, veel andere carrosseriedelen en het achterste schutbord waren gemaakt van het dunste plaatstaal en de bumpers waren van kunststof. De lichtgewicht kuipstoelen en de afwezigheid van geluidsisolatie, stuurbekrachtiging en elektrische bediening van de zijruiten beperkte het gewicht verder. Met een cilinderinhoud van 3.153 cm3 en een vermogen van 151 kW (206 pk) had de 3.0 CSL de krachtigste 6-cilinder-in-lijn motor met brandstofinspuiting die BMW tot dan toe in een van zijn modellen had gemonteerd. En aangezien de auto dankzij de lichtgewichtconstructie slechts 1.270 kilogram in de schaal legde, woog de BMW 3.0 CSL per paardenkracht slechts 6,2 kg.

Behalve brede wielkasten gaf BMW Motorsport de auto ook opvallende aerodynamische voorzieningen: een voorspoiler, luchtgeleiders op de rand van de voorschermen en een dakspoiler. De grote achtervleugel zorgde op snelheid voor meer druk op de achterwielen. Ondanks dat die vleugel niet was toegelaten voor de openbare weg en dus los werd meegeleverd in de bagageruimte, trok die toch de aandacht van het publiek, dat de auto al snel de bijnaam ‘Batmobile’ gaf.

Nieuwe CSL: eigentijdse interpretatie.
De nieuwe BMW 3.0 CSL is een eigentijdse interpretatie van alle kenmerken waarvoor de letters CSL staan. De coupévorm van de carrosserie heeft klassieke sportief-elegante accenten en straalt dynamiek uit. De ondersteltechniek is gebaseerd op de nieuwste ontwikkelingen voor de autosport en de high-performance modellen van BMW M GmbH. Vooral door de uitgebreide toepassing van carbon is de intelligente lichtgewichtconstructie ongekend geavanceerd. De verhouding van vermogen en gewicht is voor de nieuwe BMW 3.0 CSL slechts 2,9 kg per pk.

Natuurlijk heeft ook de nieuwe BMW 3.0 CSL een uitgebreid ontwikkelingsproces doorlopen, ondanks het geringe productieaantal. Dat proces omvatte behalve talloze kwaliteits- en functietests en testritten onder alle denkbare omstandigheden óók uitgebreide aerodynamicatests, met onder meer vijftig uur in de windtunnel. En twee preproductie-exemplaren zijn onderworpen aan frontale en zijdelingse crashtests.