26 mrt 2025Blog

DE EVOLUTIE VAN DE BMW M5

BMW - Mediapost - Blog - M5 Geschiedenis - Afbeelding

De BMW M5-generaties in één oogopslag.

Als pionier van de high-performance sportsedan zette de BMW M5 in 1985 de standaard voor krachtige, luxe sedans. Wat begon als een subtiel ogende, maar razendsnelle sportwagen in een limousine-jasje, groeide uit tot een icoon in de autowereld. Met meer dan zes generaties blijft de BMW M5 een maatstaf voor prestaties, innovatie en rijplezier.



De oorsprong en evolutie

De eerste BMW M5, de legendarische E28, werd in 1985 geïntroduceerd en combineerde de krachtbron van de M1 sportwagen met het comfort en de bruikbaarheid van de 5 Serie. Met zijn atmosferische zes-in-lijn motor en handgeschakelde versnellingsbak bood de E28 M5 een unieke mix van prestaties en dagelijks gebruiksgemak.


In de daaropvolgende generaties evolueerde de M5 voortdurend. De E34 introduceerde meer verfijning en kracht, terwijl de E39, met zijn atmosferische V8, werd beschouwd als een van de beste sportsedans aller tijden. De revolutionaire E60 M5 bracht een Formule 1-geïnspireerde V10 naar de straat, gevolgd door de F10 met een twin-turbo V8 die de overstap naar gedwongen inductie markeerde. De huidige generatie, de G90, zet de traditie voort met een krachtige twin-turbo motor, geavanceerde technologie en optioneel vierwielaandrijving voor ultieme controle.



Prestaties en innovatie

De BMW M5 staat bekend om zijn vermogen om brute kracht te combineren met precisie en comfort. Met baanbrekende technologieën zoals M xDrive vierwielaandrijving, adaptieve ophanging en geavanceerde rijmodi blijft de M5 een perfecte mix tussen een luxueuze reisauto en een pure sportwagen. Elk nieuw model introduceert innovaties die zowel de prestaties als de rijervaring verbeteren, zonder het DNA van de M5 te verloochenen.



Een tijdloos icoon

Van de handgebouwde E28 tot de high-tech G90, de BMW M5 heeft zich bewezen als de ultieme sportsedan. Of het nu gaat om de rauwe emotie van de E39, de extreme kracht van de E60 of de veelzijdigheid van de nieuwste modellen, elke generatie heeft zijn eigen unieke karakter. Met zijn rijke geschiedenis en voortdurende evolutie blijft de M5 een benchmark in de wereld van high-performance sedans.

De BMW M5 is niet zomaar een snelle sedan; het is een toonbeeld van BMW's toewijding aan prestaties en innovatie. Met elke nieuwe generatie blijft de M5 de lat hoger leggen en bewijst hij keer op keer waarom hij een van de meest begeerde auto's in zijn klasse blijft.



Bekijk het aanbod van de BMW M5
BMW - Mediapost - Blog - M5 Geschiedenis - Generaties - Afbeelding - banner

M5 Generaties

1. 1985 BMW M5 E28

2. 1988 BMW M5 E34

3. 1998 BMW M5 E39

4. 2005 BMW M5 E60

5. 2011 BMW M5 F10

6. 2017 BMW M5 F90

7. 2024 BMW M5 G90

De evolutie van de BMW M5

BMW - Mediapost - Blog - M3 Geschiedenis - modellen - M5 E28

BMW M5 E28 (1985 - 1988)

De allereerste BMW M5 werd in 1985 geïntroduceerd en was gebaseerd op de BMW 5 Serie E28. Onder de motorkap lag de 3.5L zes-in-lijn (S38-motor) uit de legendarische BMW M1, goed voor 286 pk. Met een topsnelheid van 245 km/u was de E28 M5 de snelste vierdeurs sedan van zijn tijd.


De BMW M5 E28 heeft een aantal typerende kenmerken: hij is handgebouwd, heeft een sportief onderstel en subtiele looks.


Er zijn twee verschillende varianten, namelijk de Europese en de Noord-Amerikaanse variant. Deze modellen hebben kleine verschillen in het motorvermogen.

BMW - Mediapost - Blog - M3 Geschiedenis - modellen - M5 E34 - Afbeelding

BMW M5 E34 (1988 - 1995)

De tweede generatie BMW M5 bracht meer verfijning en kracht. De 3.6L zes-in-lijn (S38B36) leverde 315 pk, terwijl de latere 3.8L versie (S38B38) 340 pk produceerde. Dit model werd voor het eerst aangeboden als sedan én Touring (stationwagen).


De BMW M5 E34 heeft een aantal typerende kenmerken: een luxer interieur dan zijn voorganger, handmatige productie en voor het eerst leverbaar als BMW M5 Touring.


Van de E34 waren twee speciale versies. Namelijk de BMW M5 3.8 met 340 pk en de BMW M5 Touring, hier werden slechts 891 exemplaren van gebouwd.

BMW - Mediapost - Blog - M3 Geschiedenis - modellen - M5 E39 - Afbeelding

BMW M5 E39 (1998 - 2003)

De E39 M5 markeerde de overstap naar een atmosferische 4.9L V8 (S62-motor) met 400 pk. Deze generatie wordt door velen beschouwd als de ultieme balans tussen prestaties, luxe en rijplezier.


De BMW E39 M5 was de eerste M5 met een V8 motor. Daarnaast had deze een handgeschakelde zesbak en een tijdloos design. Van dit model waren geen officiële speciale edities maar was hij wel erg geliefd bij pursiten.

BMW - Mediapost - Blog - M3 Geschiedenis - modellen - M5 E60

BMW M5 E60 (2005 - 2010)

Met een Formule 1-geïnspireerde 5.0L V10 (S85-motor) en 507 pk was de E60 M5 een revolutie. De hoogtoerige motor en SMG-sequentiële versnellingsbak zorgden voor een unieke rijervaring.


De BMW M5 E60 heeft een hoogtoerige V10, een optionele handbak in de VS en een controversiele SMG-transmissie. Deze BMW M5 is er ook als M5 Touring: de E61. Deze is zeer zeldzaam en begeerd.

BMW - Mediapost - Blog - M3 Geschiedenis - modellen - M5 F10

BMW M5 F10 (2011 - 2017 )

De F10 M5 introduceerde turbocharging met een 4.4L twin-turbo V8 (S63-motor) die 560 pk produceerde (600 pk in de Competition en speciale edities). Voor het eerst was er een automatische transmissie in plaats van een handgeschakelde bak als standaard.


De BMW M5 F10 was de eerste BMW M5 met turbo's. Daarnaast had dit motel een DCT-versnellingsbak en waren comfort en prestaties gecombineerd.


Van dit model was ook één speciale versie: de BMW M5 30 Jahre Edition. Deze editie heeft 600 pk en er zijn maar 300 stuks van geproduceerd.

BMW - Mediapost - Blog - M3 Geschiedenis - modellen - M5 F90

BMW M5 F90 (2017 - 2024)

De F90 M5 was de eerste met M xDrive vierwielaandrijving, wat resulteerde in ongeëvenaarde grip en prestaties. Met een 4.4L twin-turbo V8 bood hij standaard 600 pk (625 pk in de Competition).


De BMW M5 F90 was de eerste AWD-M5, heeft een verbluffende acceleratie en nog steeds dagelijkse bruikbaarheid. Ook was deze BMW M5 er als M5 CS, met een vermogen van 635 pk. De lichtere en meer hardcore versie.

BMW - Mediapost - Blog - M3 Geschiedenis - modellen - M5

BMW M5 G90 (2024 - Heden)

De nieuwste M5 zet een nieuwe koers uit met een hybride aandrijflijn. Een geëlektrificeerde 4.4L twin-turbo V8 zorgt voor extreme prestaties, terwijl hij toch efficiënter is dan ooit.


De BMW M5 G90 heeft een hybride aandrijving, meer vermogen en vele technologische innovaties. Er is nog geen speciale editie aangekondigd, maar een wordt een hardcore versie verwacht.

Meest gestelde vragen over de BMW M5

De BMW M5 CS (F90, 2021) is de snelste M5 ooit geproduceerd, met een 4.4L twin-turbo V8 die 635 pk levert. Hij accelereert van 0-100 km/u in slechts 3,0 seconden en heeft een topsnelheid van 305 km/u.

Nee, de eerste M5-modellen waren altijd achterwielaangedreven. Pas met de F90 M5 (2017-2023) introduceerde BMW M xDrive vierwielaandrijving, die ook een achterwielmodus heeft voor een klassiek M-gevoel.

  • Checkmark

    E28 (1985-1988): 3.5L zes-in-lijn (S38)

  • Checkmark

    E34 (1988-1995): 3.6L en 3.8L zes-in-lijn (S38)

  • Checkmark

    E39 (1998-2003): 4.9L V8 (S62)

  • Checkmark

    E60 (2005-2010): 5.0L V10 (S85)

  • Checkmark

    F10 (2011-2016): 4.4L twin-turbo V8 (S63)

  • Checkmark

    F90 (2017-2023): 4.4L twin-turbo V8 (S63)

  • Checkmark

    G90 (2024-heden): 4.4L twin-turbo V8 met hybride ondersteuning


Veel autoliefhebbers beschouwen de E39 M5 (1998-2003) als de beste M5 ooit, dankzij zijn atmosferische V8, tijdloze design en pure rijervaring. Ook de E60 M5 (2005-2010) met zijn unieke V10-motor wordt vaak genoemd als een van de meest bijzondere.

De prijs van een nieuwe BMW M5 varieert per generatie en uitvoering. De huidige BMW M5 Sedan (G90, 2024) heeft een vanaf prijs van €143.811.

De MW M5 Touring (G99, 2024) heeft een vanaf prijs van €145.872.

De nieuwste BMW M5 (G90, 2024) heeft 727 pk, dankzij zijn hybride-aangedreven 4.4L M TwinPower-turbo V8. Dit maakt het de krachtigste M5 ooit.

De BMW M5 Sedan accelereert in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/h en van 0 naar 200 km/h in 10,9 seconden.

Het brandstofverbruik van de BMW M5 hangt af van de generatie:

  • Checkmark

    E39 M5 (V8): ~12-14 L/100 km

  • Checkmark

    E60 M5 (V10): ~14-18 L/100 km

  • Checkmark

    F90 M5 (V8 twin-turbo): ~10-12 L/100 km

  • Checkmark

    G90 M5 (hybride V8): Gemiddeld WLTP in l/100 km 6 1,9–1,6